Psihologie budista ne ajuta pentru a face fata emotiilor dificile

Situatiile emotionale dificile si dureroase fac parte din ciclul vietii. Pe de alta parte, aceste situatii sunt de obicei scapate de sub controlul nostru sau sunt o consecinta directa a deciziilor sau actiunilor noastre. Din acest motiv, in mod normal avem tendinta de a ne inchide fara sa stim ce sa facem sau cum sa reactionam. Acesta este unul dintre cazurile in care psihologia budista ne poate ajuta.

Pentru a face fata oricarui dezacord, de multe ori sprijinul oamenilor din jurul nostru este cel care ne tine pe linia de plutire sau ne ajuta sa continuam sa mergem mai departe. Dar, ce zici cand nu vrem sau nu avem prieteni sau familie in preajma? Este timpul sa inveti mai multe despre beneficiile pe care ti le poate aduce psihologia budista.

A aparut pentru a pune capat suferintei umane

Budismul este adesea privit ca una dintre religiile majore ale lumii orientale. In urma cu 2.500 de ani, acest curent s-a nascut ca un sistem filozofic si psihologic , fara niciun fel de pretentie religioasa. De fapt, potrivit ascetului Siddhartha Gautama, cunoscut sub numele de Buddha, budismul este stiinta mintii.

Buddha a fondat aceasta scoala cu scopul de a face cunoscuta o metoda care ar eradica suferinta, a noastra. Pentru a face acest lucru, se pleaca de la o serie de postulate si o structura de gandire foarte utila pentru a intelege si accepta emotiile tale.

4 Adevaruri nobile ale psihologiei budiste

Psihologia budista pleaca de la o idee care, desi poate parea pesimista, este plina de speranta: natura vietii umane este suferinta. De acolo, el sustine patru adevaruri nobile. Acestea contin cele mai multe dintre invataturile psihologiei budiste si sunt baza pe care se bazeaza acest tip de meditatie:

  • Suferinta exista.
  • Suferinta are o cauza.
  • Suferinta se poate termina prin stingerea cauzei sale.
  • Pentru a face acest lucru, trebuie sa urmam calea nobila in opt ori.

Eradicati suferinta noastra sau „dukkha”

Pentru a face fata acestor situatii dificile si a eradica durerea, Buddha propune ca trebuie sa-i cunoastem originea. Si numai atunci cand am stabilit aceasta cauza ne putem elibera de suferinta noastra. Abia atunci vom putea vedea inutilitatea grijilor si descurajarilor noastre.

„10% din viata noastra este legata de ceea ce ni se intampla, iar restul de 90%, de modul in care reactionam la asta”

Potrivit psihologiei budiste, oamenii duc la indeplinire numeroase obiceiuri care ne-au facut sa ne cunoastem viata. Nu stim care sunt procesele si etapele vietii si asta ne provoaca suferinta.

„Dukkha vine din dorinta, atasament si ignoranta. Dar poate fi invins.”

-Buddha-

Postulatele practice

Ultimul dintre cele patru adevaruri vorbeste despre Nobilul Optuple Cale. O cale sau cale formata din 8 ramuri sau postulate practice care permit realizarea armoniei, echilibrului si dezvoltarii constiintei totale. Este de obicei reprezentat cu roata dharmei, unde fiecare dintre spite simbolizeaza un element al caii. Aceste ramuri pot fi grupate, la randul lor, in trei mari categorii:

  • Intelepciune – intelegere si gandire corecta
  • Conduita etica : cuvant corect, actiune si ocupatie
  • Antrenamentul mintii: efort corect, mindfulness si concentrare, meditatie sau absorbtie.

Aceste 8 postulate nu trebuie interpretate ca o serie de pasi liniari. Dar ele trebuie dezvoltate simultan , in functie de capacitatile fiecaruia.

Fericirea neinteleasa

Cu totii vrem sa fim fericiti, dar nimeni nu este de acord cu privire la modul de a defini fericirea. Fiecare persoana are o idee diferita despre ceea ce este: trecerea la locul de munca, abundenta materiala, a avea urmasi… Acest curent ne asigura ca, chiar si atunci cand atingem toate acele obiective pe care ni le-am propus, sa nu ne simtim impliniti.

Cand una dintre dorintele noastre este indeplinita, trecem la alta si apoi la alta. Si asa , incetul cu incetul, ne cufundam intr-un cerc care nu pare sa se incheie . Toate acestea cu falsa speranta de a fi fericit.

Trebuie sa ne eliberam de atasament

Psihologia budista considera ca dorintele stabilite in mintea noastra ne conduc la deriva psihologica si conduc la atasament (fata de oameni, de bunuri materiale, de credinte…). Aceasta este tocmai una dintre cauzele celei mai mari suferinte, deoarece atasandu-ne, ne identificam cu obiecte sau oameni si ne pierdem identitatea. Uitam de noi insine si de adevaratele nevoi umane.

Budismul ne ofera instrumente pentru a putea lucra asupra atasamentului si a cauta cunoastere . Doar din ea putem intelege ce mai avem nevoie (dezvoltare personala, viata afectiva armonioasa…) si sa ne miscam in scoala vietii cu o mai mare constientizare.

Cum sa nu mai suferi?

Prin meditatie. Dupa cum am vazut, practicile reflexive budiste au ca scop cresterea intelegerii si intelepciunea si eradicarea suferintei. Desi tehnicile variaza in functie de fiecare scoala si traditie, toate au scopul comun de a atinge o stare de maxima atentie si liniste.

Acestea sunt principalele curente ale budismului care va pot ajuta sa opriti suferinta in acele momente deosebit de dificile din punct de vedere emotional:

  • Theravada – se defineste ca analist. De aceea tanjeste sa descrie diferitele stari psihologice sau de meditatie pentru a sistematiza experienta meditativa.
  • Zen – Se concentreaza pe spontaneitate si pe perspicacitatea intelepciunii. Practica sa cauta o armonie naturala in individ si evita dualismul in intelegerea realitatii.
  • Tibetan – Cauta sa creasca intelegerea realitatii la niveluri profunde. Prin urmare, se concentreaza asupra mecanismelor simbolice si inconstiente ale mintii. Este cea mai simbolica si magica dintre toate traditiile budiste.
  • Din Tara Pura : evidentiaza devotamentul, smerenia si recunostinta ca cai directe catre implinirea spirituala. Este un tip de meditatie devotionala in care mantrele sunt protagonisti.

Pe scurt, budismul incearca sa va faca sa va raportati deschis la emotiile voastre. Ca ii faceti constienti, ii desemnati si le acceptati. Ele fac parte din existenta ta, dar, ca orice, sunt schimbatoare, asa ca nu este nevoie sa le controlezi.